torstai 21. helmikuuta 2013

Quality Hunters eli pöhinää somessa (ja ehkä vähän muuallakin)

Finnairin ja Helsinki-Vantaan lentokentän Quality Hunters 2 -kampanjassa muutama vuosi sitten etsittiin Finnairille Quality Hunters 'laatulähetiläitä'. Ohjelmaan sai hakea, jos oli valmis matkustamaan Finnairin lennoilla ympäri maailmaa, kehittelemään uusia ideoita lentomatkustuksen mukavoittamiseksi ja raportoimaan saamastaan palvelusta (monelle varmasti todella "vastenmielinen" tehtävä).

Finnairin postaus aiheesta (kuvakaappaus)

Quality Hunters -ohjelma oli osa Finnairin suurempaa palveluidentiteetin päivitystä ja sen tarkoituksena oli kiinnittää huomiota lentomatkustuksen palvelukokemukseen. Ohjelmaan haki yli 2 000 ihmistä, joista kahdeksan valittiin tehtävään. Quality Hunteriksi päässeet raportoivat kokemuksistaan kukin omassa blogissaan ja sosiaalisessa mediassa. Quality Huntersilla oli ja on edelleen oma Twitter-tili ja ohjelman verkkosivuilla kaikki kävijät voivat yhä jättää kehitysehdotuksiaan.

Kampanjaan värvätyt lähettiläät olivat ympäri maailmaa. Näin Finnair sai näkyvyyttä myös Suomen ulkopuolella. Arvelen kohderyhmän olleet paljon matkustavat nuoret aikuiset, koska heidän keskuudessaan tällainen kampanja saa hyvin näkyvyyttä ja alkaa helposti levitä sosiaalisessa mediassa. Kampanjassa oli hyvin hyödynnetty crowdsourcingia (eli joukkouttamista, jossa avoimesti hyödynnetään yhteisön osaamista haluttuun asiaan).

Kampanjan tavoitteena oli todennäköisesti saada lisää näkyvyyttä Finnairille sekä sitouttaa sosiaalisen median seuraajia ja muita asiakkaita. Tätä kautta haluttiin todennäköisesti lisätä lentojen myyntiä. Kampanjaa on mitattu mm. somen jakamisten ja kommentointien määrällä, kampanjasivuston kävijämäärällä ja mediamainintojen määrällä. Luin täältä, että kampanjan aikana oli kirjoitettu 576 blogipostausta, ja saatu 5 500 kommenttia, kirjoitettu 420 media-artikkelia, ja että kampanjan reach oli yhteensä 35 miljoonaa. Huikeita lukuja!

Koska Quality Hunters -kampanja oli niin menestynyt, Finnairin kannattaisi varmaan hyödyntää samanlaista konseptia uudelleenkin (QH 3?). Erityisesti viime aikojen ikävän mediahuomion jälkeen tempaus, josta jäisi vahvasti positiivinen muistijälki saisi ehkä potentiaalisten asiakkaiden ajatuksia kääntymään lentojen ostamiseen asuntosotkujen ja irtisanomisuutisten sijaan.

2 kommenttia:

  1. Hyvä postaus Mirka! Olen samaa mieltä, että Finnairin kannattaisi hyödyntää samanlaista konseptia uudelleenkin saavuttaakseen positiivisia ajatuksia. Minä voisin ainakin olla vapaaehtoinen samankaltaiseen tehtävään! :)

    VastaaPoista
  2. Ainoa asia mikä minua tässä häiritsi oli se, että näitä vastaavia oli nähty jo maailmalla useita ja tämä jäi minusta hieman köyhän miehen kopioksi.

    VastaaPoista