keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Analyyttista seurantaa

Google Analyticsin kävijäseuranta on arvokas työkalu jokaiselle yrityksen myynnin ja markkinoinnin kanssa tekemisissä olevalle. Hyvä tavoite on vierailla analytiikassa viikoittain, ellei useamminkin. Näin voi kehittää 'silmää' siitä, millä tasolla kävijämäärät ynnä muut tärkeät luvut ovat helposti yhdellä silmäyksellä. Samalla tilanteisiin (esimerkiksi bannerikampanjan huonoihin klikkausprosentteihin tai bounce rateen) on nopeampi tarttua, ja kuten edellisessä postauksessa tuli todettua, niiden suuntaa ehtii parhaassa tapauksessa vielä muuttamaankin.

Tarkastelin erästä esimerkkiä kävijäseurannasta. Raportista bongasin muutaman huomionarvoisen seikan:

  • Sivuston bounce rate oli suhteellisen korkea (51 prosenttia), eli noin puolet kävijöistä poistui välittömästi. 
  • Käyntikerroissa oli muutama piikki, muuten vierailut olivat melko tasaisella tasolla. 
  • Suurin osa liikenteen lähteistä oli suoraa liikennettä, mutta vain pieni osa orgaanista liikennettä. 
  • Uusia kävijöitä liikenteestä oli 36 prosenttia.  

Mysteerisivustoa (jokin blogi?) sen enempää tuntematta sanoisin, että keskittymällä hakukoneoptimointiin (ja samalla vastaavan sisällön parantamiseen) voisi päästä parantamaan bounce ratea ja orgaanisen liikenteen määrää. Hakukoneoptimoinnin myötä sivun sisältö vastaisi paremmin ihmisten tekemiä hakuja ja parantamalla sivuston rakennetta kävijä osaisi jatkaa laskeutumissivulta eteenpäin. Näin sivulta ei poistuttaisi välittömästi ja sivu löytyisi hakukoneella paremmin. Myös mainostamalla sivustoa esim. Googlessa sivustolle saisi lisää uusia kävijöitä ja kävijämäärän sitäkin kautta kasvamaan. 

1 kommentti:

  1. Oikein arvattu että tämä on blogi, Jukan sivuilta vastaus kysymykseen mikä!

    VastaaPoista